For å finne mengdedifferansen mellom $\{ 1,2,3,4,5 \}$ og $\{ 2,5 \}$ kan vi tenke oss at vi begynner med mengden $\{ 1,2,3,4,5 \}$, og så «plukker ut» de elementene som også er elementer i mengden $\{\ 2,5 \}$. Da ender vi opp med mengden $\{ 1,3,4 \}$.
Mengdedifferanse – fjerne elementer
Gi tilbakemelding på denne videoen!
Test deg selv
$\{ 1,2,3,4,5 \} \setminus \{2,5\} =$
Oppgave
$\{a, b, c\} \setminus \{ \{a\}, b \}$ =
$\{a, c\}$ er mengden som inneholder nøyaktig de objekter som er element i $\{a, b, c\}$, men ikke element i $\{ \{a\}, b \}$. Siden $b$ er et element i $\{ \{a\}, b \}$ kan ikke $b$ være et element i mengdedifferansen. $a$ og $\{a\}$ er forkjellige objekter, så er $a$ er med i mengdedifferansen.
Oppgave
Hvilken av disse påstandene er usann?
Det er usant at $\{ x,y,z \} \setminus \emptyset = \emptyset$, for $\{ x,y,z \} \setminus \emptyset = \{ x,y,z \}$. Hvis $A$ er en mengde, så er det alltid slik at $A \setminus \emptyset = A$. Når man «trekker fra» den tomme mengden skal man jo ikke «plukke ut» noen elementer fra den opprinnelige mengden.